Každý vůz je dezinfikovaný ozonem, bezkontaktní předání vozu. Přistavení vozu zdarma v Praze a okolí. Levný tarif na míru i pro vás, zavolejte teď! +420 773 116 716

Vše co potřebujete vědět o brzdové kapalině

Vše co potřebujete vědět o brzdové kapalině

Brzdová kapalina zajišťuje hladký chod brzdového systému. Jeho úkolem je přenést sílu, která vzniká při sešlápnutí brzdového pedálu, na brzdové destičky. Kromě toho brzdová kapalina slouží jako mazivo pro pohyblivé části brzdového systému a chrání je před korozí. Protože brzdová kapalina časem ztrácí své původní vlastnosti, je nutné ji pravidelně měnit. Pokud tak neučiníte, povede to nejprve ke snížení účinnosti brzdového systému a poté k jeho úplnému selhání, což není bezpečné.

Kdy vyměnit brzdovou kapalinu?

Bez ohledu na ujeté kilometry by se brzdová kapalina měla měnit alespoň jednou za dva roky. Dále podotýkám, že při plánované údržbě vozu ve většině servisů se brzdová kapalina většinou nemění, ale pouze kontroluje její hladinu a v případě potřeby dolévá. V tomto ohledu je velmi důležité sledovat frekvenci výměny brzdové kapaliny a včas vyžadovat její výměnu.

Důvodem tak omezeného zdroje brzdové kapaliny je to, že je hygroskopická, to znamená, že má schopnost akumulovat vodu. Pokud se brzdová kapalina delší dobu nemění, pak voda v ní rozpuštěná výrazně snižuje bod varu brzdové kapaliny a při jejím varu se tvoří tzv. parozámky, které brání přenosu brzdné síly z pedálu k brzdovým destičkám. Voda rozpuštěná v brzdové kapalině navíc způsobuje korozi částí brzdového systému, a to zejména pístů brzdových válců.

Obsah vody v brzdové kapalině se měří pomocí speciálního zařízení a pokud je vyšší než 3,5 %, je nutné brzdovou kapalinu urychleně vyměnit.

Druhy brzdových kapalin

Všechny výše popsané problémy se týkají klasických a nejběžnějších brzdových kapalin na bázi glykolu. Vedle nich však existují i ​​modernější, ale zatím nepříliš obvyklé brzdové kapaliny na silikonové bázi. Na rozdíl od klasických brzdových kapalin na bázi glykolu jsou brzdové kapaliny na silikonové bázi nehygroskopické a mají dlouhou životnost. Při klasifikaci brzdových kapalin se nejčastěji používá klasifikace vypracovaná americkým ministerstvem dopravy (USDOT). Podle této klasifikace jsou všechny brzdové kapaliny rozděleny do šesti typů: DOT-1, DOT-2, DOT-3, DOT-4, DOT-5 a DOT-5.1.

DOT-1 a DOT-2

Tyto dva druhy brzdových kapalin se v současnosti prakticky nikde nepoužívají, takže nemá smysl se na ně zaměřovat.

DOT-3

Brzdové kapaliny DOT-3 jsou jedny z nejhorších. Jedná se o brzdové kapaliny na bázi glykolu. Jsou velmi agresivní vůči barvám a pryžovým výrobkům, ale co je nejdůležitější, mají velmi vysokou úroveň hygroskopičnosti a velmi nízký bod varu (205°).

DOT-4

Brzdové kapaliny DOT-4 jsou také na bázi glykolu a jsou také agresivní vůči laku, ale bezpečné pro pryžové výrobky. I na rozdíl od brzdových kapalin DOT-3 mají nižší úroveň hygroskopičnosti a vyšší bod varu (230 °).

DOT-5

DOT-5 je moderní brzdová kapalina na silikonové bázi. Je absolutně bezpečná pro nátěry barev a laků a pryžové výrobky a také nehygroskopická a má poměrně vysoký bod varu (250 °).

DOT-5.1

DOT-5.1 je v podstatě pokročilá brzdová kapalina na bázi glykolu. Stejně jako brzdové kapaliny DOT-4 jsou agresivní vůči laku a bezpečné pro pryžové výrobky. Od brzdových kapalin DOT-4 se liší tím, že ačkoli mají vysokou úroveň hygroskopičnosti, mají také velmi vysoký bod varu (275 °). Kromě toho stojí za zmínku, že brzdové kapaliny na bázi glykolu by se nikdy neměly míchat s brzdovými kapalinami na silikonové bázi!

 

Jak vyměnit brzdovou kapalinu?

Proces výměny brzdové kapaliny je jednoduchý pouze na první pohled. Pokud tedy nemáte příslušné zkušenosti, je lepší to svěřit profesionálům.

 

OneTwoGo řeší vaše potřeby, dlouhodobý pronájem zánovních pravidelně servisovaných vozů na rok, na dva (i více či méně dle vašich potřeb). 

Zpět do blogu autopůjčovny
Komentáře k článku (0)