Elektro automobily - zářná budoucnost?
Jsou elektro auta opravdu naší vysněnou budoucností? Nebo je to slepá ulička? Jak je to s jejich bezpečností?
Málokdo ví, že elektromobily se vyrábějí již více než 150 let. Elektroauta vytlačil z trhu vlastně Henry Ford a jeho černočerný Model T. Samozřejmě také nově nalezená ložiska ropy. Tento fakt dramaticky snížil cenu benzínu a vlastně zasadil rozhodující direkt elektro automobilům.
Dnes se elektromobily prosazují hlavně kvůli ekologii. Automobilky si (možná naivně) myslí, že ušetří životní prostředí. Že sníží emise z dieselových a benzinových motorů tím, že je nahradí tzv. "éčka", tedy elektromotory. Auta poháněná elektrickým pohonem, jezdící na baterie, jejichž výdrž je ne zcela ideální, navíc je dosti problematické označit tuto technologii jako ekologickou. Jak a kde budeme použité baterie likvidovat? Takové baterie se nijak nerozloží a jejich likvidace bude značně drahá. Co lithium nebo kobalt? Budou tyto kovy dostupné pro výrobce autobaterií? Nebo budeme zažívat něco podobného co nyní s ropou?
Výhodná investice?
Elektro auto je vhodné pro jízdu ve městě, tedy na krátké tratě. Ale vzhledem k jejich ceně se to nyní asi nevyplatí. Tedy lépe řečeno jak komu. Náklady na pořízení jsou totiž dosti vyšší než u nového benzínového nebo naftového auta. Následný provoz je sice levnější, ale je nezbytné provést finanční propočet, kdy se vám elektromobil skutečně vyplatí. Nesmíte zapomínat ani na autobaterii, jak dlouho vydrží a jak bude drahá její výměna? Asi musíte predikovat i růst ceny elektrické energie.
Bezpečnost především
Elektromobilita má samozřejmě své výhody, především snížení hladiny hluku a emisí ve městech. Jenže tato nová technologie má i relativně hodně rizik. Elektřina není vidět a ani nezapáchá. Napětí v řádu stovek voltů skýtá celkem reálné riziko úrazu elektrickým proudem, nebezpečí zkratu, či dokonce požáru. Ano, největší slabinou elektro aut jsou právě baterie. Baterie může vzplanout při zkratu při jejím fyzickém poškození (nehodě). Je reálné, že se baterie i po uhašení požáru může nadále přehřívat a následně i vzněcovat? Může dojít k úniku toxických zplodin z baterií?